Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kde domov můj?

Když jsem vyrůstala, slyšela jsem hodně písní a viděla hodně filmů, kde hlavní hrdina měl starosti a šel do lesa, kde rostly břízy. Díval se,  nebo ještě lépe – objímal ty stromy. Mělo mu to pomoc, dodat pevného ducha. Jestli se někdo ocitl daleko od vlasti, neskutečně se mu muselo stýskat, a tak mu také chyběla bříza. Bříza byla ztělesněním vlasti, domova, rodiny.

Bříza Zdroj: Flickr - Rose Vines

Když jsem poprvé jela do ČR, s překvapením jsem zjistila, že břízy rostou i tady. Po přestěhovaní do Čech jsem čekala, kdy se mi začne stýskat, ale pořad do toho něco lezlo. Na začátku jsem bydlela blízko centra a neměla jsem na to čas, pořád jsem objevovala a obdivovala město, do kterého jsem se dostala. Občas jsem se ocitla v prostředí, které mi připomenulo domov: spoj Wilsonové a Legerové ulice – zavřela jsem oči, hluboce se nadechnula – smrad jako doma! Ano, pocházím z velkoměsta. Jednou jsem se dostala na sídliště Prosek a nevěřila jsem svým očím: paneláky a asfalt, přesně tak, jako kde jsem vyrůstala!

 

První roky jsem se zajímala o to, co se tam, ve vlasti, děje. Občas jsem přemýšlela, co bych dělala a jak žila, jestli bych se vrátila zpátky: měla bych lepší práci, nemusela bych se bát, že nestihnu nakoupit, protože obchody se zavírají v 6 večer a v sobotu ještě hůř – dřív, než se probudím. Pak se to změnilo. Po pár letech jsem jela navštívit rodinu a město, ve kterém jsem se narodila a které jsem měla ráda. Vůbec mě to nepotěšilo. Zjistila jsem, že pár let mi stačilo, aby se mi změnil rytmus života a dav a ruch velkého města mi začali vadit. Za několik dalších let jsem tam znovu letěla a cítila jsem se naprosto cizí, v cizím prostředí, ve kterém již nemohu žit . Ztratila jsem cvik na to. Chtěla jsem rychle zpátky, do Čech, DOMŮ.

 

Teď mě nezajímá, co se děje TAM. Teď mě zajímá, co se děje TADY: kdo je prezidentem, kolik lidí a kdo dostal amnestii a co za parchanta ji podepsal, kdy už si poslanci přestanou zvyšovat platy a co bude dál s DPH. Ovlivnit to nemůžu – nemám občanství, též nemám volební právo. Ale žiju tady, mám tady rodinu, majetek a přemýšlím o budoucnosti tady, v Čechách, i když důchodová reforma optimizmu nepřidává. Po 10 letech by se mi těžce vracelo zpět. Za tu dobu se změnila nejenom já, ale i místa, kde jsem se narodila a kde vyrostla.

 

Zvláštní, ale ani jednou se mi nestýskalo po vlasti a nechyběly mi ani ty břízy. Lhala propaganda!

 

Katerina Kubešová

 

Katerina Kubešová se narodila a vyrostla v Moskvě, kde vystudovala šicí průmyslové učiliště a ekonomii; dlouhou dobu pracovala jako účetní. Po přestěhování do Čech se vrátila k svému původnímu textilnímu vzdělání a v současné době pracuje jako lektorka plstění a zpracováni vlny, navrhuje a vyrábí oblečení a doplňky z přírodních materiálů.

Autorka se účastnila workshopu o blogování, který proběhl v rámci projektu Face 2 Face.

 

Autor: Migrace v souvislostech | čtvrtek 8.8.2013 12:26 | karma článku: 12,71 | přečteno: 608x
  • Další články autora

Migrace v souvislostech

Proč je stereotypní zobrazování menšin problém?

Přemýšleli jste nad tím, jaký vliv může mít nejen obsah, ale i jazyk použitý ve zpravodajství o migrantech? Zejména ve společnosti, jako je ta česká, kde nemá běžný občan téměř žádný kontakt s migranty či uprchlíky?

30.1.2018 v 11:22 | Karma: 9,29 | Přečteno: 1245x | Média

Migrace v souvislostech

Praha hledáčkem cizince

Když jsem, tehdy ještě v minulém století, Prahu navštívil poprvé, byla z toho láska na první pohled.

27.12.2017 v 10:00 | Karma: 20,96 | Přečteno: 766x | Fotoblogy

Migrace v souvislostech

Hassan Ali Djan: Příběh dítěte, které vyrostlo příliš brzy

Hassan Ali Djan pochází z Afghánistánu. Je autorem autobiografické knihy Afghánistán. Mnichov. Já. Ve své knize popisuje svůj odchod z Afghánistánu, tíživou cestu do Evropy a začátky v nové zemi, kterou časem přijal za svůj domov.

22.12.2017 v 10:00 | Karma: 11,99 | Přečteno: 653x | Kultura

Migrace v souvislostech

Mikuláš do každé vietnamské večerky

„A teď budou Češi říkat, že už jim bereme i jejich svátky a zvyky,” pronesl v položertu mladý vietnamský dobrovolník, který 5. prosince 2017 stál na rušné pražské ulici převlečený za čerta.

20.12.2017 v 14:00 | Karma: 29,30 | Přečteno: 1124x | Společnost

Migrace v souvislostech

Mezi Pegidou a kurzem němčiny: jak funguje integrace uprchlíků v Drážďanech?

Nejpozději od památného výroku kancléřky Merkelové „Wir schaffen das!“ (Zvládneme to!) se pohledy odpůrců migrace, ale také aktérů a organizací zabývajících se integrací v různých zemích Evropy upírají do Německa.

4.7.2017 v 18:34 | Karma: 13,15 | Přečteno: 1847x | Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

Dostával jsem balíčky, ne peníze, řekl Bystroň ke kauze úplatků od Rusů

26. dubna 2024  16:37,  aktualizováno  16:50

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň v kauze možných úplatků od proruské sítě řekl v...

Wau, skvělé, úžasné. Podvodníci imitují známé weby, falešné jsou i komentáře

26. dubna 2024  16:39

Internetoví podvodníci zneužívají zavedené značky a snaží se tak z lidí vylákat peníze. Podvrhnuté...

  • Počet článků 70
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2033x
:) :) :)