Proč se vietnamským večerkám daří, a českým samoškám ne

Zatímco české samošky zavírají, vietnamské večerky rostou jak houby po dešti. Na rozdíl od Čechů dokáží Vietnamci konkurovat hypermarketům. Recept na úspěch je vcelku prostý. Když to shrnu: české samosky zavírají v pět a velkou část jejich regálů pokrývají trvanlivé „ležáky“ - brambůrky, sušenky a instantní polívky. Vietnamci mají čerstvé zboží, dobré ceny a dlouho otevřeno. Intuitivně se řídí základním ekonomickým pravidlem, které jako by mnozí čeští živnostníci neznali: náš zákazník, náš pán.

V posledních letech dochází na trhu s potravinami k novému fenoménu. Vietnamští podnikatelé téměř vytlačili místní české večerky. Drží se jenom ty nejvytrvalejší nebo ty, které jsou na velmi dobrém místě. Své postavení si též drží večerky, které mají za svými zády pomocnou sílu v podobě maloobchodních družstev. Většinou se jedná o ty večerky, které jsou členem družstva (Esomarket, Balla atd.)

Pojďme si projít několik aspektů, ve kterých se vietnamské večerky liší od těch českých:

Velký výběr a flexibilita

Určitě jste alespoň jednou vstoupili do vietnamské večerky a museli chvíli hledat to, co jste potřebovali. Ačkoliv tam není sortiment naskládán vždycky podle potřeb zákazníka, ve většině případů své zboží najdete. Někdy mezí moukou a cukrem, někdy mezi konzervami. Navzdory neznalosti českého jazyka se Vietnamci snaží uspokojit přání zákazníka všemi způsoby. Jakmile zboží nemají, snaží se vypátrat, co to vlastně zákazník hledá, a během týdne zboží nakoupí ve velkoobchodě a založí do regálů. Nutno dodat, že místní obyvatele, zejména starší důchodci, výrazně obchodníkům pomáhají tím, že jim název zboží napíšou na papírek.

Vietnamští obchodnici jsou často ochotni nakoupit zboží pro své zákazníky, které sami neznají, nebo které ostatní obchody nemají. Ačkoliv na ceduli před obchodem visí nápis Ovoce a zelenina, najdete tu opravdu vše, co potřebujete.  Zároveň svým klientům vycházejí vstříc i časovou flexibilitou.

Nižší cena

Vietnamský obchodník se chová ekonomicky racionálně. Snaží se proto co nejvýhodněji nakoupit zboží a prodat ho dráž. Ovšem na trhu s potravinami je natolik velká konkurence, že si nedovolí stanovit vyšší cenu než mají podobné podniky.

Vietnamci své zboží odebírají z různých velkoobchodů, hypermarketů a diskontů. Možná se nám to nemusí líbit, ale je to jeden ze způsobů, kterým vietnamský obchodník obstarává levné zboží pro své zákazníky. Diskonty na tento jev reagují omezeným množstvím zboží, které může obchodník koupit.

Na druhé straně, mnohé velkoobchody a přímí dodavatelé již pochopili, že vietnamské večerky hrají velkou roli na trhu s potravinami a rozhodují na tuto situaci reagovat kladně. Zavádějí specifické služby a najímají na ně vietnamské občany. Vietnamec si nyní může zboží objednat přes telefon, kde na něj mluví rodilý mluvčí. Mnozí tisknou akční letáky ve vietnamštině.

Nejdále v tomto směru došel velkoobchod Makro. Ten například nabízí školení obchodníků ve vlastní maloobchodní akademii, a to i ve vietnamštině. Účastnící školení se naučí, jak skládat zboží do regálů, vytvořit správný marketing, jak se starat o personál a v neposlední řadě nabízí i možnost nakoupení regálů do obchodu. Dále Makro publikuje odborný časopis specializovaný pro maloobchodníky a to přímo ve vietnamštině (česky časopis také vychází – Čerství a zdraví).

Budoucnost

Trh s potravinami a tedy i konkurence je veliká. Přežívají jenom ti nejvytrvalejší a ti, kteří prodávají levně. Ostatní musejí cenu kompenzovat extra kvalitními službami. V současnosti supermarket Billa zkušebně provozuje malý supermarket o rozloze cca. 200 m² v Brně. Jestli budou úspěšní, můžeme očekávat růst menších supermarketů od mezinárodních značek. Tesco má už menší obchody pod názvem Tesco express. Československá investiční skupina Penta Investments, vlastnící maloobchodní sít prodejen Žabka, provozuje 96 prodejen Žabka a 45 supermarketů pod značkou Koruna. Budoucnost tkví v menších obchodech, které jsou blíž zákazníkům. Pochopili to nejen velké značky a přímí dodavatelé, ale i podnikatelé z vietnamských večerek. Kdo však z toho má nejvíce výhod, je samotný zákazník.

 

 

Nguyen Quang Dung je student Institutu Ekonomických Studií na Fakultě Sociálních Věd Univerzity Karlové, žijící v ČR už nějaký ten čtvrtek. Největší záliby: přátelé, squash a četba.

Autor: Migrace v souvislostech | úterý 10.8.2010 12:36 | karma článku: 33,57 | přečteno: 8006x
  • Další články autora

Migrace v souvislostech

Praha hledáčkem cizince

27.12.2017 v 10:00 | Karma: 20,96
  • Počet článků 70
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2033x
:) :) :)